Mail  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Jak wykonać regenerację szyby w samochodzie?

Idealnie gładkie i przezroczyste szyby samochodowe są gwarancją komfortu i bezpieczeństwa podczas jazdy. W sytuacji, gdy na ich powierzchniach pojawiają się rysy lub pęknięcia, należy szybko zareagować. Mogą one stanowić zagrożenie dla kierowcy i pasażerów. Jednak, kiedy taka naprawa jest opłacalna i z czym się wiąże? Jak wygląda?

 

Nie zawsze, gdy na szybie pojawi się pęknięcie, należy ją od razu wymieniać w całości. Jest to dość kosztowny proces, szczególnie w nowszych modelach pojazdów, gdzie szyby podłączone są do systemu grzewczego. Odwiedzając serwis napraw szyb samochodowych, możemy sprawdzić, czy nasz problem można usunąć regeneracją samej powierzchni. Naprawa taka jest tańsza, skuteczna i bezpieczna dla kierowcy i jego pasażerów. Na czym polega?

W jakiej sytuacji można naprawić szybę?

Czołowa szyba samochodowa to element o ciekawej konstrukcji: dwóch szklanych tafli złączonych ze sobą specjalnym klejem, oraz folii poliwinylobutylowej, która chroni nas przed obsypaniem szkłem, gdy pęka ono w drobny mak. Mechaniczne uszkodzenie może być bardzo niebezpieczne i wpadające do wnętrza szklane fragmenty mogłoby zranić wszystkie osoby przebywające w pojeździe, a nawet przechodniów w najbliższej odległości od auta. Pęknięcie szyby, które nie jest bezpośrednio związane z poważnym wypadkiem, może przytrafić się każdemu. Najczęściej pojawiają się na niej rysy i odpryski. Wystarczy kamień pryskający spod ciężarówki, spadający z wysokości, źle dobrane wycieraczki, wieloletnie skrobanie szyb z lodu czy uszkodzenie blach podczas innych napraw. Ciężkie uszkodzenia wymuszają wymianę całej szyby, ale jeśli na jej powierzchni pojawiły się jedynie rysy lub mikropęknięcia, można naprawić ją mniej inwazyjnymi metodami. Uszkodzenie przede wszystkim nie może być zbyt duże, odpryski nie mogą mieć większej średnicy niż około 20 mm, pęknięcia powinny być krótsze niż 20 cm i nie mogą kończyć się na samej krawędzi szyby. Szyby nie naprawimy też, jeśli skaza znajduje się na wysokości wzroku kierowcy. Problemem może być również, jeśli zarysowanie i pęknięcie zostanie zanieczyszczone np. zbierze się w nim pył, kurz i piasek lub będzie zbyt wilgotne. Zarysowania, które powstały podczas pracy wycieraczek, szczotek na myjni, czy skrobania szyby z lodu i śniegu podczas zimy, można usunąć polerowaniem. Nie można jednak ścierać grubej warstwy szkła, gdyż osłabia to ogólną konstrukcję szyby. Zabiegi kosmetyczne pomogą usunąć drobne zadrapania, a jak naprawia się głębsze uszkodzenia?

Regeneracja szyby da jej drugie życie

Pracownicy serwisu napraw dokonają dokładnej analizy, czy szyba może zostać poddana regeneracji. To ważne ze względu na bezpieczeństwo podczas jazdy. Jeśli jednak można naprawić ją w warsztacie, proces należy rozpocząć od dokładnego oczyszczenia szklanej powierzchni. Trzeba usunąć z niej zanieczyszczenia drogowe, kurz, żywicę z drzew, resztki owadów i ptasich odchodów, a następnie dokładnie ją osuszyć. Specjalne urządzenia pomogą usunąć fragmenty szkła oraz pył i odessać powietrze z ubytku, który następnie wypełniany jest żywicą syntetyczną. Należy upewnić się, że dokładnie pokrywa każdy zakamarek odprysku i w kolejnym etapie utwardza się ją lampą emitującą promienie UV. Gdy substancja stopi się ze szkłem, jej nadmiar jest usuwany i szyba jest dokładnie polerowana. Dzięki temu odzyskujemy stuprocentową widoczność i chronimy taflę szkła przed dalszym pękaniem.

W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.